
A Nürburgring-Nordschleife a világ egyik legrégebbi tradicionális versenypályája. Ugyan napjainkban már messze nem része a Forma-1 körforgásának, mégis oldalakat követel a sportág aranylapjai között. Bélyegét jellegzetes neve és egy világbajnok is hordozza: Niki Lauda összeégett arca és a “zöld pokol” sztorija elválaszthatatlanok.
A pálya építése 1925-ben indult, mellyel szerették volna a helyi turizmust fellendíteni és a munkanélküliséget mérsékelni. Ekkor Németország már rendelkezett egy másik tekintélyes versenypályával is, ám a Nürburgring elképesztő vonalvezetésével, 174 (!) kanyarjával és 300 méteres szintkülönbségével egészen új dimenziókat nyitott. A pálya két részből tevődik össze: a déli Südschleiféből és a rettegett északi Nordschleiféből. A pilóták szemében utóbbi volt az “igazi” Nürburgring, amely egyszerre vonzotta és taszította is őket.
Itt rendezték a legtöbb Német Nagydíjat, amely kisebb-nagyobb megszakításokkal egészen 2013-ig szerves részét képezte a Forma-1 versenynaptárának. Rettegett mivoltát sok összetevőnek köszönheti, többek között ez a helyszín szolgáltatta az F1 első halálos áldozatát is. A “zöld pokol” jelzőt a száguldó cirkusz élő legendája, Jackie Stewart aggatta rá, de igazából a közvélemény a mai napig Niki Lauda esetével mossa össze.
Az 1976-os Német Nagydíjon Lauda majdnem életét vesztette, mikor a Bergwerk kanyarban a szalagkorlátnak csúszott és onnan visszapattanva keresztbe állt az úton. Vesztére a mögötte érkező Brett Lunger nem tudta kikerülni és nekiütközött Lauda lángoló autójának. Az osztrák 42 nap múlva már újból pályán volt, de a baleset hatására az aszfaltcsík licenszét bevonták, az F1 mezőnye pedig soha többé nem tért vissza.
Egészen 1984-ig tartott ez az állapot, amikor is hatalmas építkezés után a Nürburgring megújult keretek között újból bekapcsolódott a száguldó cirkusz vérkeringésébe. A legmodernebb elvárásoknak megfelelő pálya alaposan átalakulva, lerövidítve és pokoli jellegét elveszítve standard F1-es versenyhelyszín lett. A nyitófutam emlékezetes gálát produkált, amelyen a meghívott sztárok egyforma Mercedes 190 autókkal teljesítettek – a győzelem egy bizonyos Ayrton Senna nevéhez fűződik. A Forma-1 1985-től már a megújult aszfaltcsíkon versengett és továbbra is nagy népszerűségnek örvendett mind a pilóták, mind a szurkolók körében.
2015-ben aztán véget ért a második aranykor is, a financiális nehézségekkel küzdő németek nem tudták tovább vinni a hagyományt. Jelenleg hosszútávú versenyek és más sorozatok kedvenc helyszíne a Nordschleife, amely szabad időszakaiban mindenki előtt nyitva áll és csupán néhány euróért beautózható.
Cikkünket megtalálod a Motor & Verda Magazin október-novemberi számában is!
Facebook
RSS