Keresés
Kategoria

HÉTKÖZNAPI VERSENYAUTÓ HYUNDAI I30 N 2.0 T-GDI(2018)


Nem titkolt szándéka volt a gyártónak, hogy a VW Golf GTI riválisát szeretnék megtestesíteni, annyi különbséggel, hogy jobb legyen, mint a német népautó sportváltozata. Ennek érdekében a BMW M részleg vezetőjét és a Mercedes AMG egyik emberét csábították Ázsiába. Semmilyen hangzatos, sportos elnevezést vagy rövidítést nem aggattak rá, egyszerűen csak egy N betűt, amely a Nürburgringre és a dél-koreai Namyang fejlesztési központra utal. Nézzük meg, mit sikerült összehozni ebből a koreai-német érdekkapcsolatból!



Dél-Koreában az utóbbi években nagy hangsúlyt fektettek az autógyártásra. Ez a tendencia a mai napig kitart, és egyre nagyobb figyelmet szentelnek az amerikai és az európai piacnak egyaránt. A Hyundai-nál gőzerővel belehúztak: tankönyveket olvastak, statisztikákat tanulmányoztak, és a már említett német erősítést is bevetve, piacra dobták első utcai sportautójukat, az N jelzéssel megkülönböztetett i30-at. A gyártó nem a legerősebb és leggyorsabb címre pályázott a kategóriában, hanem a legjobbra, és a legkiválóbb vezetési élményt szerették volna az i30 N-be varázsolni. Állíthatom, ez egyértelműen sikerült is nekik. 

Erővel sem szerénykedhet, hiszen 250 és 275 lóerős, maximum 353 Nm nyomatékkal rendelkező 2 literes, turbós benzines változatokban kapható. Nálunk az erősebb példány járt tesztelésen. 

Kívülről nézve nem egy megszokott morcos versenyautó érzését kelti, amire babakék színe is ráerősít. Persze, további 5 színben kapható, de ez a kék azért vonzza a tekinteteket, és ettől kellően paradox ez az autó.



Az egész járgány úgy viselkedik, mint a megkülönböztető N jelzés: nem tolakodó, csupán szerényen jelzi, hogy „hahó, itt vagyok és lealázlak ám”. Mintha Hosszú Katinka egy iskolás lány jelmezben állna rajthoz, ahol senki nem ismeri fel, és lenézően a szélső pályára teszik, ahonnan behúzza a versenyt. Megnövelt légbeömlők, egy vékony piros csík a lökhárító alján és a sportkipufogók árulkodnak arról, hogy ebben az iskolás ruhás lányban mégis több van, mint gondolnánk. Amik fokozzák a vezetési élményt ebben az elsőkerék meghajtásos fenevadban, azok a különböző elektronikák. Megtalálható benne például részlegesen önzáró differenciálmű, amellyel az i30 N-t a kanyarok királyának szánták, a tesztek során ezt sikerrel bizonyította számunkra is. További jó hír az ínyenceknek, hogy a menetstabilizáló rendszer a versenypályaérzés kedvéért kikapcsolható. Egyáltalán nem mellékes adalékként a 6 fokozatú manuális váltót említeném, amely rövid útjainak köszönhetően további endorfin felszabadításának lehet a forrása. Valamint a fejlesztőknek jár egy tábla csoki, ugyanis – dobpergés – megmaradt a kézifékkar! Végre, amikor igazán szükség lesz rá, akkor tudjuk, hogy ott van, és nem csak egy gomb díszeleg helyette. Márpedig, egy élmény kategóriába tervezett gépnél halmozottan nagyobb szükség mutatkozik egy jól bevált hagyományos kézifékre. 

Ennek a járműnek köszönhetően egy kicsit visszakaphatunk abból az érzésből, amit Michelisz Norbert érezhet versenyről versenyre.

 

Az i30 N egy olyan autó, ami hajlamos elhitetni bárkivel, hogy tud vezetni, de amint kikapcsolják az elektronikát, egyből a helyére teszi az egót, és rájön az önjelölt versenyző, hogy ez mégsem olyan egyszerű, ahogy a Ken Block videókon látszik. Belülről hozza a napjainkban megszokott modern érzést, viszont egyáltalán nem árulkodik arról, hogy ez egy sport változat. Persze van néhány kapcsoló, amiből rá lehet jönni, a váltógomb is ezt hivatott mutatni, de ez nem túl sok. Az ülések kényelmesek, de talán lehetnének egy picit jobban kagylósítva. 

A kormány viszont sportos és kézre áll minden, szóval ott jól dolgoztak a mérnökök és a tesztcsapat. 8 millió forintos kezdőártól miénk lehet a gyengébb változat, további 750 ezer forintért pedig a plusz 25 lóerős, 19”-os felnivel felruházott verzió.Ahogy a WTCR versenyeken is látható, hiba lenne nem komolyan venni a Hyundai-t napjainkban. A koreaiaknak tényleg sikerült egy élményautót alkotniuk, amellyel nemcsak a pályán élvezetes a vezetés, hanem „nagypapa” funkcióba kapcsolva, akár városi kocsikázásra is tökéletes. Viszont a kipufogó hangja miatt egyszerűen lehetetlen finoman bánni vele.