Mi lenne, ha minden autós, aki bajba kerül vezetés közben, egy szuperszámítógép előrelátásával, illetve olyan ösztönösen működő reflexekkel rendelkezne, mint egy profi autóversenyző? A Toyota Kutatóintézet (TRI) szakemberei és a Stanford Egyetem dinamikus tervezőlaboratóriumának kutatói azon dolgoznak, hogy ez megvalósulhasson. A mérnökök azt vizsgálják, miként lehetne összehozni a profi pilóták ösztöneit és az önvezető technológia megoldásait. A céljuk az, hogy új szintet jelentő aktív biztonsági technológiát fejlesszenek ki és osszanak meg széles körben – méghozzá nemcsak a Toyota, hanem más autógyártók számára is.

“Mindennap vannak halálos kimenetelő balesetek, amik olyan extrém helyzetek miatt következnek be, ahol a legtöbb autósnak emberfeletti ügyességre lenne szüksége az ütközés elkerüléséhez.” – mutat rá Gill Pratt, a TRI vezérigazgatója és tudományos vezetője. “Az igazság az, hogy minden autósnak vannak gyenge pontjai, és egy ütközés elkerüléséhez gyakran olyan manővereket kellene végrehajtaniuk, amelyek meghaladják a képességeiket. E projekt révén a TRI a világ legjobb pilótáitól tanulja meg, hogyan fejleszthetők ki olyan kifinomult vezérlési algoritmusok, amik megsokszorozzák az autóvezetők ügyességét, és megőrzik az autósok biztonságát. Ez a Toyota Guardian™ szemlélet lényege.”
Az autóbalesetek évente közel 40.000 halálesetet okoznak az Egyesült Államokban és nagyjából 1,25 millió halálozást világszerte. A Toyota célja az, hogy ezt a számot nullára csökkentse. Bár a legtöbb baleset hétköznapi szituációkban történik, az autósoknak néha olyan manővereket kell végezniük, melyek során elérik, sőt néha túl is lépik az autók kezelhetőségének korlátait.

“2008 óta a laboratóriumunk autóversenyzőktől merít ihletet olyan algoritmusok kidolgozásához, amelyek még a legmeredekebb vészhelyzetek megoldását is lehetővé teszik az önvezető járművek számára.” – avat be Chris Gerdes professzor, a Stanford Egyetem dinamikus tervezőlaboratóriumának munkatársa. “E kutatások révén alkalmunk nyílik jóval közelebb hozni ezeket az ötleteket a hétköznapi, közúti alkalmazáshoz.”
A TRI évek óta támogatja a laboratórium által végzett kutatásokat. A jelenlegi projekt a Stanfordon publikált “Új dimenziók feltárása: Járművek mozgásának tervezése és irányítása a fékek által driftelés közben” című tanulmányon alapul. Ebben a Stanford kutatói MARTY-n (egy elektromos, önvezető DeLorean modellen ) mutatták be, hogyan lehet profin driftelni. A stanfordi kísérleti eredmények nyomán egy demonstrációs célú architektúrát hoztak létre, ami a fékek, a meghajtás és a kormány révén irányítani tudott egy hátsókerékhajtású autót drift közben. A TRI most ezt az architektúrát alkalmazza különféle járműplatformokon, köztük a GR Supránál is. Emellett a TRI a Toyotának az autóversenyzés és fejlesztőmunka terén megszerzett tervezési szakértelmét is felhasználja. Az amerikai Toyota Racing Development (TRD U.S.A., Inc.) értékes műszaki és kísérleti know-howt biztosít az autóversenyzés és driftelés területén. Ezzel párhuzamosan a TRI a Toyota Motor Corporation Japánban működő Vehicle Dynamics Control csapatával is együtt dolgozik azon, hogy alkalmazza a drift-architektúrát a jövő Toyota modelljeiben.
