Keresés
Kategoria

HYUNDAI KONA 1,6 GDI HYBRID 2WD-EGÉSZ PÁLYÁS LETÁMADÁS


A koreai márka nem vacakol a belépő szintű szabadidő-autójával: négyféle meghajtással érhető el a Kona. A hibridet tettük próbára.



A Hyundai-Kia cégcsoport nagyon ügyesen játszik a rendelkezésére álló erőforrásokkal. Hasonlóan dolgoznak a Citroën-Peugeot-Opel trióhoz, mert úgy alakították ki a márkák kínálatát, hogy egymástól ne vegyenek el vásárlókat. Miközben a ruha alatt lévő technika szinte ugyan az. Esetünkben a Kia Niro található a másik oldalon, hogy ne legyen kannibalizmus, a Kia 11 centivel nagyobb tengelytávval kínálja a Niro különféle változatait. Így a Nissan Juke csoportjába tartozó Konának már nem ellenfél. 

A Kona élekkel szabdalt külseje úgy látszik csak előhírnöke volt a márka formavilág váltásának, mert a nemrég leleplezett Tucson is ezt a merész irányt követte. Az biztos, hogy a Kona, nem az utcaképbe bele olvadó tucat szabadidő-autó. 



A Kona Hybrid leglényegesebb és legizgalmasabb része természetesen a hibrid rendszer, amely komolyan gondolkodásra készteti a vásárlót. Ugyanis a Hyundai nem vacakol, kínálja a kis suvját turbós benzin motorral, dízel motorral, kétféle elektromos változatban és hibridként is… A választást a bőséges kínálatból megkönnyíti, hogy a vásárló mennyit szán az autóra és egész pontosan hol és hogyan használja. A sok városi közlekedés és az alapárnál többet költés a hibrid felé dönti a mérleg nyelvét. Ezt erősítik a tapasztalatok is. 

A legnagyobb érv a hibrid mellett, hogy hatsebességes, dupla-tengelykapcsolós váltót használ a márka, nem pedig fokozat-nélkülit (CVT). Ennek az előnye ott jelentkezik, hogy itt nincs a Priuszokra és több régebbi Toyota hibridre jellemző bégetés, amikor erősebben gyorsít a sofőr. Az erőátvitel sokkal simábban történik, mint más változatoknál. A lítium-ion akkumulátor 1,56 kWh elektromos energiát tud tárolni, ami fékezéskor és motorfék üzemben keletkezik. A Kona Hybrid elsődleges terepe a város, túl sok egybefüggő elektromos üzemet ne várjunk tőle, viszont fogyasztásban verhetetlen ebben a közegben. 



Kis odafigyeléssel, 3,7-4 literre lehet levinni a fogyasztást. Ezért aki sokat közlekedik városban, annak aranybánya ez változat. Ami még érv mellette, hogy egyszerű szerkezetű 1580 köbcentis, turbó nélküli négyhengeres benzin motor csatlakozik a váltóhoz és a villanymotorhoz. Ez a páros 141 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, ami a mindennapi közlekedéshez teljesen elegendő. A kocsiban 360 literes a csomagtartó, ami 1143 literesre bővíthető a hátsó ülések támlájának a lehajtásával. A 2,6 méteres tengelytávnak köszönhetően a 180 cm fölötti sofőrre beállított vezető ülés mögött, a magasabb utasoknak már csekély a térd és láb tere. 

A Hyundainál is az a formatervezési filozófia, hogy külsőleg és belsőleg is alig megkülönböztethetők a zöld modellek. Az utastérben a márkától megszokott műszerfalat találni, amibe a színes betéteket érdemes bele rendelni, mert a szürke belső eléggé egyhangú. A kidolgozás és a felhasznált anyagok természetesen rendben vannak. A 10,25 colos központi kijelző jól kezelhető, a sofőr életét megkönnyíti a plexire vetített menetadatok, azaz a HUD. A jó összképet és a csekély fogyasztást kissé beárnyékolja a feszes rugózás. Ez Nyugat-Európában jól működik, itthon a rossz utakon már nem az igazi ez a futóműhangolás.

Írta: M V